W listopadzie 2009 roku rusza kolejna edycja 'Projektu Dizajn'

O dizajnie raz jeszcze…

17-09-2009  Autor: Marta Marczuk-Komiszke   Źródło: ROCA Polska sp. z o.o.   Kategoria: Wiadomości z kraju

19 i 20 listopada bieżącego roku odbędzie się kolejna, druga edycja ''Projektu Dizajn'' - cyklu spotkań ze znanymi projektantami, organizowanych przez firmę ROCA. Pozostaniemy w kręgu fascynującego dizajnu hiszpańskiego - gościem tegorocznej edycji będzie bowiem hiszpański projektant Joan Gaspar.

O współczesnym dizajnie

„Projekt Dizajn” to coroczny cykl spotkań dedykowanych architektom, dizajnerom, projektantom wnętrz, a także studentom kierunków artystycznych. Jego celem i ideą jest zaproszenie do rozmowy na temat kondycji współczesnego dizajnu i architektury oraz ich roli we współczesnym świecie, a także związku projektowania z biznesem, sztuką i modą. Zaproszeni goście prezentują swój dorobek, dzielą się doświadczeniem i projektowymi fascynacjami. Jest to punkt wyjścia do dyskusji i wielu cennych przemyśleń.

W listopadzie 2008 roku odbyła się pierwsza edycja „Projektu Dizajn”, której gościem był Ramón Benedito. Spotkania z hiszpańskim dizajnerem odbyły się w Warszawie, Krakowie i Cieszynie, a w każdym z tych miast cieszyły się bardzo dużą popularnością.

Tegoroczna edycja projektu odbędzie się w listopadzie w dwóch miastach: Warszawie (19.11) i w Krakowie (20.11). W każdym z nich odbędzie się wykład oraz wystawa prac zaproszonego projektanta – Joana Gaspara.
Joan Gaspar w trakcie wykładu „Od pomysłu do projektu” w praktyczny sposób przedstawi zagadnienia związane z projektowaniem użytkowym oraz współpracą biznesową z producentami. Punktem wyjścia będą jego własne realizacje, na podstawie których wskaże powiązania pomiędzy funkcjonalnością a oryginalnością i ciekawym dizajnem przedmiotów użytkowych. Warto przy tym dodać, że Joan Gaspar ma w swoim dorobku projekty przedmiotów z przestrzeni miejskiej, jak również tych zdobiących domowe wnętrza. Dlatego jego wykład będzie skierowany zarówno do architektów, jak i projektantów wnętrz.
Więcej informacji na temat zaplanowanych spotkań będzie można znaleźć na stronie www.projektdizajn.pl – gdzie od początku października 2009 roku ruszą zapisy na spotkania z Joanem Gasparem. Informacje o tych wydarzeniach będzie można znaleźć także na portalach: Facebook, MySpace i GoldenLine.

Joan Gaspar i hiszpański dizajn
Joan Gaspar jest znanym i cenionym hiszpańskim dizajnerem o bogatym dorobku. Współpracuje z wieloma firmami, a od 2002 roku prowadzi własne, profesjonalne biuro projektowe zajmujące się dizajnem przemysłowym. Jest także jednym z wykładowców szkoły Eina w Barcelonie, kształcącej kolejne pokolenia młodych dizajnerów.
Styl Joana Gaspara można określić jako minimalistyczny i oszczędny, ale zarazem wyrazisty. Dorobek Hiszpana obejmuje zarówno oświetlenie, meble, ceramikę łazienkową, elementy przestrzeni miejskiej, jak i przedmioty domowego użytku, takie jak oryginalna doniczka na kwiaty czy kolorowy wieszak. Do jego najciekawszych prac należą z pewnością projekty z obszaru oświetlenia, różnego rodzaju lampy, którymi Joan Gaspar zaczął zajmować się już w 1988 roku. Za serię Atlas (dla firmy Marset Iluminación) otrzymał prestiżową nagrodę – Srebrną Deltę. Ale to nie jedyne trofeum na jego koncie. Joan Gaspar został wyróżniony także nagrodami FAD, w 2000 roku zdobył pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie z okazji targów mebli w Walencji (el Concurso Internacional de la Feria del Mueble de Valencia), a jego prace były prezentowane w wielu tytułach – zarówno krajowych, jak i międzynarodowych – w tym w katalogu „SPOON” wydawnictwa Phaidon, prezentującego najciekawsze prace z dziedziny wzornictwa przemysłowego.
Obecnie Joan Gaspar prowadzi własne studio projektowe oraz wykłada w szkole Eina w Barcelonie. Projektuje dla wielu znanych firm, jak ROCA, Mery S.A., Industrias Conesa S.A., Santa & Cole S.A., B.Lux, Sellex, Daisalux S.A., Dd, Marset Iluminación, Vilagrasa, Etnia Barcelona, Mopo y DAE, Mobles 114 i inne.

Organizatorzy i partnerzy
Już teraz organizatorzy zapraszają przedstawicieli branży architektonicznej, dizajnerskiej i wnętrzarskiej na kolejną edycję „Projektu Dizajn”, która odbędzie się w Warszawie i w Krakowie. Będzie to nie tylko spotkanie z Joanem Gasparem, okazja do poznania jego dorobku i hiszpańskiego współczesnego dizajnu przemysłowego. Organizatorzy liczą przede wszystkim na podjęcie rozmowy o sztuce dizajnu, jej związkach z biznesem, krzyżowaniu się i symbiozie tych dwóch światów.

19.11.2009 r. – Warszawa – Instytut Wzornictwa Przemysłowego
20.11.2009 r. – Kraków – Auditorium Maximum

Organizatorem „Projektu Dizajn” jest firma ROCA Polska, natomiast patronami wydarzenia zostali: „Elle Decoration”, Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych, „Architektura-murator”, „2+3D”, Radio PiN, Muratorplus.pl, Trendz.pl oraz Architekci.pl.

Biografia Joana Gaspara

Joan Gaspar jest hiszpańskim projektantem, a jednocześnie jednym z przedstawicieli nowoczesnego nurtu w światowym wzornictwie przemysłowym. Jego prace zostały docenione na wielu konkurach projektowych. Joan Gaspar poza prowadzeniem swojego biura projektowego znajduje również czas na rozwój kariery naukowej – współpracują z hiszpańską szkołą dizajn Escuela Eina de Barcelona jako wykładowca.

Joan Gaspar urodził się w 1969 roku w Barcelonie. Jest absolwentem wydziału Wzronictwa Przemysłowego szkoły Artes y Oficios de Barcelona.
Swoją karierę zawodową rozpoczął od nawiązania w 1988 roku współpracy z firmą VAPOR S.A produkującą nowoczesne, minimalistyczne w stylistyce lampy W kolejnych latach rozszerzył swoją działalność o działania projektowe dla wielu firm przy tworzeniu nowych linii ich produktów. Wśród nich znalazły się: Mery S.A., Industrias Conesa S.A., Manufacturas Rocal S.A., Santa&Cole S.A., B-Lux, Sellex, Daisalux S.A.
Wtedy też ugruntowała się jego specjalizacja w tematach związanych z oświetleniem – a od 1996 roku Joan Gaspar rozpoczął ścisłą współpracę z firmą Marset Iluminación, początkowo jako projektant a później jako kierownik produkcji.
W 1998 roku rozpoczął prowadzenie zajęć z zakresu materiałów i technologii w prestiżowej szkole wzornictwa przemysłowego Escuela Elisava de Barcelona.
Jego prace wielokrotnie przedstawiane były w oficjalnej selekcji nagród FAD - w 1995 otrzymał pierwszą nagrodę w Konkursie Mebli Regionu Castilla la Mancha (Concurso de Mueble de la Comunidad de Castilla la Mancha), a w roku 2000 pierwszą nagrodę w Miedzynarodowym Konkursie Targów meblowych w Walencji (Concurso Internacional de la Feria del Mueble de Valencia).
Jest również laureatem przyznawanych przez hiszpańskie Stowarzyszenie Wzornictwa Przemysłowego nagród Delta de Plata za projekty oświetleniowe: w 2000 roku za serię Atlas oraz w 2006 roku za lampy Neon de Luz wyprodukowane przez Marset Iluminación. Jego prace budzą również zainteresowanie mediów, wielokrotnie były publikowane i omawiane w tytułach branżowych w Hiszpanii i za granica.
Ważnym punktem w rozwoju zawodowym Joana Gaspara było otworzenie własnego biura projektowego w 2002 roku. Zajmuje się ono głównie wzornictwem  przemysłowym, a o sukcesie tego przedsięwzięcia świadczy fakt, że współpracuje ono dziś z wieloma firmami przy tworzeniu nowych produktów.
W 2003 Joan Gaspar rozpoczął współpracę ze szkołą dla młodych dizajnerów - Escuela Eina de Barcelona, prowadząc tam warsztaty projektowe. Również w tym samym roku brytyjskie wydawnictwo Phaidon wydało album „SPOON” poświęcony nowym wartościom i tendencjom w światowym wzornictwie przemysłowym i zawierający wiele jego projektów.
Styl Joana Gaspara można określić jako minimalistyczny i oszczędny, ale zarazem wyrazisty. Dorobek Hiszpana obejmuje zarówno oświetlenie, meble, ceramikę łazienkową, elementy przestrzeni miejskiej, jak i przedmioty domowego użytku, takie jak np. oryginalne doniczki na kwiaty czy kolorowe wieszaki.
W chwili obecnej Joan Gaspar jest  ścisle związany z pracą  przy projektowaniu nowych form dla firm Roca Radiadores,  Dd,  Marset Iluminación, Vilagrasa, Etnia Barcelona, Mobles 114, Mopo y DAE.

Rozmowa z Joanem Gasparem

Joan Gaspar jest znanym hiszpańskim projektantem, laureatem wielu nagród branżowych oraz wykładowcą szkoły dizajnu Eina w Barcelonie. W listopadzie 2009 Joan Gaspar będzie gościem kolejnej edycji „Projektu Dizajn” – cyklu spotkań ze znanymi projektantami, organizowanych przez firmę ROCA.
Już teraz projektant odpowiada na kilka pytań związanych z nowymi trendami we wzornictwie oraz funkcjonowaniem  projektanta w świecie biznesu.

Jest Pan przedstawicielem tzn „barcelońskiejj szkoły projektowania”, dlatego proszę powiedzieć – czym różni się ona Pana zdaniem od innych, co czyni ją tak charakterystyczną?

W całej Hiszpanii Katalonia i, oczywiście, Barcelona, znajdowały się w pierwszym szeregu pod względem przemysłowym i ekonomicznym w porównaniu do reszty kraju. Jeśli do tego fundamentalnego aspektu dodamy przedsiębiorczość i energię całego społeczeństwa Katalonii, bliskość Francji i śródziemnomorski charakter, powstanie grunt niezwykle podatny dla eksplozji sztuki dekoracyjnej, która miała miejsce pod koniec XIX wieku wraz z pojawieniem się modernizmu i jego interpretacji dokonanej przez katalońskich artystów i architektów, oraz ruchu noucentisme, którego głównymi hasłami były rozum, dokładność, powaga, porządek i jasność. To one stanęły w obronie prostoty ekspresji.

Czy uważa Pan, że da się wyodrębnić wiodące trendy we współczesnym wzornictwie? A jeśli tak, to co można o nich powiedzieć?

Nie umiem powiedzieć, który trend jest najważniejszy, albo dlaczego jest ważniejszy niż inny i na odwrót. Sądzę, że trendy, które się pojawiają, wyznaczane są przez postęp przemysłowy i technologiczny, społeczny oraz polityczny.
Moim zdaniem, przyglądając się z bliska, uważam, że aspekty technologiczne i rozwój stosowanych materiałów oraz technik z mojego punktu widzenia ma największy wpływ na powstawanie produktów, które następnie kojarzone są z tym lub innym trendem w zależności od dekady albo miejsca w czasie, w którym są tworzone. Generalnie, moim zdaniem, ważne jest, by design produktów nie ulegał wpływom czerpanym z mody odzieżowej.
To, że rozwój technologii ma duży wpływ na proces designu i jego wizerunek, można najlepiej zauważyć na przykładzie produktów konsumpcyjnych. Sądzę, że my, projektanci, dzięki ewolucji techniki i zwyczajów społecznych, mamy większą swobodę wymyślania i projektowania interakcji między produktem a końcowym odbiorcą. Ponadto, konkurencja między produktami i twórcami w fundamentalny sposób sprzyja designowi i jego użytkownikom. Firmy powinny poświęcać im więcej uwagi, jeśli chcą zwiększyć swój udział w rynku.

Design i rynek – jak odnajduje się Pan jako projektant w dwóch tak odrębnych światach?

Jeśli chodzi o wzornictwo przemysłowe albo design produktów, te dwa światy niczym się nie różnią, uzupełniają się i potrzebują się na wzajem. Tradycyjna definicja projektanta przemysłowego mówi, że: „projektant to niezbędne ogniwo między przemysłem a odbiorcom końcowym".
Projektantowi zależy na stworzeniu interesującego produktu, który się dobrze sprzeda, będzie rentowny dla niego samego i dla klienta. To pozwala mu rozwijać się zawodowo poprzez tworzenie nowych i różnorodnych projektów dla sektorów, które też są zróżnicowane.

Wzornictwo przedmiotów użytkowych wiąże się nierozerwalnie z ich funkcjonalnością. Czy jest to wyzwaniem, czy ułatwieniem podczas projektowania?

Funkcjonalność przedmiotu to cecha niezbędna. Zawsze trzeba zakładać z góry, że przedmiot ma spełniać swą funkcję, ktoś ją wymyślił i ona z góry istnieje, nie wyobrażam sobie producenta tworzącego coś, co nie spełnia funkcji, do których zostało stworzone. Ale oczywiście wszystko da się poprawić, ale należy zachować dopuszczalne minimum funkcjonalności. Projekt i funkcjonalność zawsze powinny iść razem. Nie mówimy tu o sztuce albo o rzeźbie, tylko o wzornictwie przemysłowym, wzornictwie przedmiotów codziennego użytku, które mają nam ułatwiać i umilać życie.
Ja sam, nie mam preferencji, jeśli chodzi o projektowanie, w rzeczywistości lubię wszystko, nowy projekt to zawsze jest wyzwanie, bez względu na to, z jakiej jest kategorii.

Jakie trendy są obecnie modne w projektowaniu wnętrz? Czy da się wyróżnić wiodące tendencje?

Jeśli chodzi o trendy wystroju wnętrz, sądzę, że nadal dominuje minimalizm, ale istnieje też ruch określany jako pewna interpretacja baroku. Nie jestem wielkim znawcą ani ekspertem od baroku, ale wydaje mi się, że nie ma z nim za dużo wspólnego. Doszła do tego moda na motywy roślinne, kwiatowe, i wodorosty, które wdarły się na malowany papier oraz do mebli, krzeseł, lamp. Jednocześnie niektórzy odzyskują meble z lat 70-tych i zestawiają je z meblami z lat 50-tych i 40-tych. Oczywiście rezultat zależy mniej lub bardziej od jakości projektu takiej mieszanki i ogólnego wrażenia, jakie robi jego forma. Tak wygląda zarys. Sądzę, że ostatecznie to, co bierze górę, to zdrowy rozsądek. I zrozumiałe jest to, że żaden wystrój nie trzyma się kurczowo jakiegoś trendu, tylko czerpie trochę z jednego, a trochę z innego.

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com