Warszawa bez reklam?

List otwarty

19-06-2007  Autor: [KK]   Źródło: SARP Warszawa   Kategoria: Wiadomości z kraju

List otwarty Prezesa Oddziału Warszawskiego SARP do Zastępcy Prezydenta Miasta Warszawa w sprawie przepisów porządkujących reklamy w mieście.

Oddział Warszawski SARP
Warszawa, 2007-06-15

Zastępca Prezydent
M.St. Warszawy
W.P. Jacek Wojciechowicz

Szanowny Panie Prezydencie,

Jako przedstawiciel środowiska architektów warszawskich chciałbym zdecydowanie poprzeć inicjatywę Władz Miasta opracowania i wdrożenia przepisów porządkujących reklamy w mieście.
Jesteśmy zdecydowanie przeciwni rozwijającemu się w sposób zwykle zupełnie przypadkowy „zaśmiecaniu” przestrzeni wizualnej stolicy poprzez reklamy zamieszczane na tzw. billboardach oraz - przede wszystkim - zasłaniających całe elewacje budynków.
Rozumiemy potrzeby mieszkańców, ich reprezentacji w postaci zarządów spółdzielni i wspólnot, właścicieli i użytkowników budynków , które mogą być finansowane przez dodatkowe dochody wynikające z zawierania umów na wynajem miejsca na reklamy różnych formatów. Jest to jednak dla nas zrozumiałe tylko w przypadku zdobywania środków na remonty budynków – ograniczone w czasie ich trwania i formie ich prezentacji. Dotyczy to szczególnie obiektów budynków zabytkowych i będących dobrami kultury współczesnej.
Jest jednak nie do przyjęcia zasłanianie budynków na wiele miesięcy, a nawet lat - wyłącznie w celach komercyjnych.
Charakter miasta określa przede wszystkim jego architektura – nie może być ona zastępowana przez pseudo - grafiki, zastępujące prawdziwe elewacje domów, a ostatnio wręcz ulic.
Jesteśmy zdziwieni, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w skuteczny sposób nie kontroluje zgodności ich powstawania z prawem. Nie jest dla nas zrozumiałe, jak elementy zasłaniające światło słoneczne, zmniejszające naturalną wentylację mieszkań i lokali, zwiększające często w nocy uciążliwe sztuczne oświetlenie, mogą uzyskiwać tak łatwo jak to jest obecnie, pozwolenie na realizację.
Budzi nasz sprzeciw powiększająca się z dnia na dzień ilość billboardów, ustawianych w pasach drogowych, a także w w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Chaotyczna lokalizacja, przypadkowa wielkość, nie mówiąc już o treści reklam, jest zaprzeczeniem porządku i jakości przestrzeni miejskiej oraz ewidentnie zagraża bezpieczeństwu.
Popieramy wysiłki Urzędu Miasta zmierzające do porządkowania przestrzeni miejskiej poprzez sformułowanie i egzekwowanie odpowiednich i – mamy nadzieje – skutecznych przepisów w zgodności z odnośnymi zasadami zawartymi w miejskiej polityce przestrzennej określonej w Studium uikzp Warszawy.
Jako OW SARP oferujemy także ewentualną pomoc przy ostatecznym ukształtowaniu tych przepisow i ich realizacji.
Z poważaniem

Arch.Jakub Wacławek
Prezes OW SARP

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com