Architektura | Design | Budownictwo
Szukaj:
 
 

Warszataty - Przestrzeń dla Ludzi. Ludzie dla Przestrzeni. Prywatne / Publiczne

Fundacja Sztuki Współczesnej ART TRANSPARENT ogłasza II etap naboru Studentów do Grupy III Edukacyjnej interdyscyplinarnych warsztatów badawczo-projektowych

2009-11-19  Autor: Anna Rumińska, Art Transparent   Źródło: Art Transparent   Kategoria: Wiadomości z kraju

Fundacja Sztuki Współczesnej ART TRANSPARENT ogłasza II etap naboru Studentów do Grupy III Edukacyjnej interdyscyplinarnych warsztatów badawczo-projektowych „Przestrzeń dla Ludzi. Ludzie dla Przestrzeni. Prywatne / Publiczne”, które odbędą się w dniach 30.11. – 06.12.2009. w ramach Festiwalu SZTUKA PO PRZEJŚCIACH (szczegóły: www.sztukapoprzejsciach.org oraz www.wupsa.pl w poście o naborze I etapu). Przedmiotem badań i projektów będzie fragment osiedla Plac Grunwaldzki.

W II naborze zapraszamy studentów do udziału w trzech opcjach:

1 - jednorazowych badań terenowych w wybranym dniu w okresie 25 XI – 3 XII,
2 – pracy w atelier warsztatowym w wybranym zakresie czasowym, ale w terminie 29 XI – 6 XII,
3 – opracowania graficznego materiałów dostarczonych drogą mailową (praca w domu),
4 – opracowania tekstowego materiałów dostarczonych drogą mailową (praca w domu).

Wyniki prac studentów zostaną włączone do pracy głównego trzonu Grupy III Edukacyjnej oraz w całościowe prace warsztatowe Fundacji. Będą one również udostępnione autorom. Prace indoorowe przebiegać będą w Galerii Mieszkanie Gepperta, a outdoorowe w terenie w pobliżu Ronda Reagana.

Zgłoszenia udziału można przysyłać najpóźniej do dnia 23 XI br. na adres warsztaty.spp@gmail.com. Wyniki naboru zostaną ogłoszone 25 XI br.

WARSZTATY „PRZESTRZEŃ DLA LUDZI. LUDZIE DLA PRZESTRZENI”
festiwal SZTUKA PO PRZEJŚCIACH 2009-10-29

opis metodologii i metodyki

przedmiot

Przedmiotem badań i projektów warsztatowych będzie fragment osiedla Plac Grunwaldzki, tj. zespół mieszk.-usług. z lat 60. XX w. oraz kwartały zabudowy kamienicznej z XIX w. W celu otwarcia możliwości opracowania nowych
propozycji toponimów, organizatorzy warsztatów nie używają toponimów obecnie funkcjonujących (często waloryzowanych negatywnie). Dlatego w czasie warsztatów zespół posługuje się określeniem Miejsce.

cel

Celem doraźnym warsztatów jest sporządzenie diagnozy Miejsca oraz podanie propozycji jego poprawy. Celem edukacyjnym warsztatów jest podniesienie świadomości nt. złożoności konotacji przestrzeni publicznej, przestrzeni miejskiej i samego Miejsca. Celem realizacyjnym warsztatów jest opracowanie interdyscyplinarnej publikacji stanowiącej narzędzie do pracy nt. wybranego obszaru Miasta, jako Miejsca. Celem ratunkowym warsztatów jest rewaloryzacja Miejsca i jego architektury – z jednej strony powojennej, modernistycznej, punktowej, z drugiej przedwojennej, klasycyzującej, kamienicznej. W przypadku powojennej architektury modernistycznej chodzi o rozszerzenie zakresu skojarzeniowego poza potoczną konotację PRL-u, jak również nobilitację stygmatu PRL poprzez ujawnienie konotacji ukrytych lub mniej znanych. W przypadku zabudowy kamienicznej chodzi również o nobilitację pejoratywnego stygmatu socjologicznego typowego dla kwartałów zabudowy śródmiejskiej. Dwa typy zabudowy (wraz z otoczeniem), wypełniające teren będący przedmiotem badań, stanowią wyraźną opozycję w funkcjonowaniu, zarządzaniu, interpretacji i opisie. Priorytetowe będą tu zatem kwestie sąsiedzkie: włączenie mieszkańców w dyskusję oraz wywiady terenowe doprowadzą do konfrontacji ich postaw z postawami specjalistów, badaczy i projektantów.

formuła

Warsztaty będą mieć formułę badawczo-projektową i silnie interdyscyplinarną, co jest głównym założeniem i jednocześnie celem. Konieczne i pilne jest, aby o wybranym fragmencie miasta, również w kontekście jego całości, rozmawiali wspólnie nie tylko architekci i urbaniści, lecz specjaliści różnych dyscyplin, które w badaniach nad miastem funkcjonują całkowicie odrębnie. We Wrocławiu, może i w Polsce, wydarzy się to najprawdopodobniej po raz pierwszy. W sferze nauki i praktyki funkcjonują badacze, projektanci i wykonawcy, teoretycy i praktycy, ale tworzą oni ośrodki wiedzy lub akcji, które zupełnie ze sobą nie współpracują albo robią to okazjonalnie i w sposób proceduralnie regulowany w formie np. analiz, ekspertyz i studiów zlecanych dla konkretnych potrzeb (np. studium historyczne, opinia techniczna, artykuł socjologiczny itp.). W warsztatach „Przestrzeń dla Ludzi. Ludzie dla Przestrzeni” chodzi o to, by zespół ludzi, skonstruowany w sposób konsekwentny i precyzyjny, wykonał dwa zadania:
1) zbadał i zdiagnozował wybrany obszar miasta, 2) zaproponował dla niego propozycję rozwoju lub zmiany na lepsze. Wybrany obszar będzie bowiem "terenem z problemem", miejscem zdegradowanym w różnych kontekstach. Konteksty degradacji determinują konteksty badawczo-projektowe i stosowny dobór specjalistów w zespole.

metoda

Zespół pracować będzie metodą mappingu kontekstualnego. Celem praktycznym warsztatów będzie stworzenie map i tabeli kontekstualnych. Zespół pracować będzie na wydrukach kartograficznych, graficznych, ilustracyjnych i tekstowych. Głównymi metodami pracy będą: rozmowa, rysunek, makieta i badania terenowe. Prace indoorowe (w atelier) będą przeplatane działaniami outdoorowymi (w terenie). Równolegle z pracą na papierze, tekturze, kalce oraz w 3D, tj. w modelach, zespół wprowadzi wszystkie dane do wersji elektronicznych – tekstowych i graficznych. Mapy kontekstualne opracowane będą na kilku odrębnych płaszczyznach. Tym samym każda dyscyplina (=każdy kontekst) będzie mieć przynajmniej jedną mapę, na których reprezentant dyscypliny (ewentualnie z pomocą osób kompetentnych w grafice odręcznej i komputerowej) zaznaczy swoją treść, tj. zagęszczenie znaczeń, warstwy problemów, listę spostrzeżeń, miejsca koniecznej interwencji, miejsca wybitne itd. Kategorie te stworzy według własnego uznania, zgodnego z metodologią dyscypliny, lecz w porozumieniu z innymi badaczami celem uniknięcia powtórzeń. Poszczególne mapy kontekstualne zostaną następnie skonfrontowane ze sobą. W efekcie zespół uzyska określone zagęszczenie kontekstów, które posłuży do sporządzenia ostatecznych opracowań diagnozy i propozycji projektowych. Analiza Miejsca przebiegać będzie na trzech poziomach percepcji: 1) skala ogólnomiejska, powiązań z miastem, 2) skala kwartału, kilku przecznic, placów, 3) skala jednego obiektu, np. skweru lub ulicy.

metodologia

Przyjęta metodologia badań zakłada szerokie rozumienie terminu kultura. Zjawiskiem kulturowym w badawczo-projektowym kontekście warsztatów może być ikonografia Miejsca, jego reguły kreacyjne, rytualizm, futurologia, kategoryzacja infrastruktury i materii, sekwencje behawiorystyczne lub magiczne itd. Badania łączą w
sobie osiągnięcia wybranych nurtów humanistycznych. Perspektywa funkcjonalistyczna lat 20. XX wieku (Bronisław Malinowski) zwróciła uwagę na konieczność postrzegania zjawisk kulturowych w danej kulturze jako jej funkcji, z których każda zaspokaja określone potrzeby ludzkie i ma zawsze określony cel.

Perspektywa strukturalistyczna lat 50. XX wieku (Claude Levi-Strauss) wprowadziła do teorii kultury pojęcie struktury i postulowała badanie zjawisk kulturowych jako elementów struktury kultury wzajemnie od siebie zależnych.
Perspektywa interpretacjonizmu lat 80.XX wieku (Clifford Geertz) postuluje analizę w oparciu o świadomość poziomów percepcji i interpretacji.

opracowanie: Anna Rumińska, 2009 r .
Copyright © by ART TRANSPARENT

Wasze opinie


Dodaj komentarz:

Treść komentarza: Podpis:

captcha

Przepisz kod:


Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl

Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl

Wiadomości z kraju

W roli głównej: tynki ryflowane – projekt Akademika Student Depot

2021-05-17

7000 m2 powierzchni użytkowej, 8 kondygnacji, 341 pokoi hotelowych o wysokim standardzie, do tego rowerownia,… »

Nowe technologie pomagają firmom odnaleźć się w nowej rzeczywistości

2021-04-02

Pandemia COVID-19 wymusiła rozwój procesów digitalizacji w niespotykanym dotychczas tempie i… »

Zmienia się podejście do najmu mieszkań

2021-04-02

W Polsce od lat funkcjonuje przekonanie, że lepiej jest kupić mieszkanie na własność, a najem traktowany jest… »

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2002 - 2024 W-A.pl Projekt i wykonanie .apeiro