Wystawa Arata Isozaki Szkice i rysunki w Krakowie

Sketches and drawings 29 listopada 2009 - 31 stycznia 2010

26-11-2009  Autor: Katarzyna Nowak   Źródło: Manggha   Kategoria: Wiadomości z kraju

Serdecznie zapraszamy na wystawę Arata Isozaki Szkice i rysunki Sketches and drawings - 29 listopada 2009 - 31 stycznia 2010. Jest to wystawa Jubileuszowa, przygotowana z okazji 15-lecia działalności Muzeum manggha.

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha
ul. M. Konopnickiej 26, 30-302 Kraków
tel. 0-12 267 27 03; 0-12 267 37 53 fax. 0-12 267 40 79

www.manggha.krakow.pl

Kurator wystawy: Krzysztof Ingarden

Z okazji jubileuszu wydana została książka manggha. Historia projektu  - a w niej m.in. wywiad, który przeprowadziła dr Marta A. Urbańska z Aratą Isozakim oraz tekst Krzysztofa Ingardena o architekturze Muzeum Manggha.

W listopadzie 2009 roku mija piętnaście lat działalności Muzeum Manggha. Otwarte w roku 1994 z inicjatywy Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz jako Centrum Manggha, przez dziesięć lat było oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie. W roku 2005 usamodzielnione decyzją Ministra Kultury, otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako placówka muzealna. Zbiory sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie, dla których wzniesiono budynek, zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte przez Muzeum Manggha w depozyt.

Historia tej instytucji rozpoczęła się o wiele wcześniej, bo przed ponad stu laty. Jej początki wiążą się kolekcjonerską działalnością Feliksa Mangghi Jasieńskiego (1861–1929), wybitnego znawcy i miłośnika sztuki japońskiej, inspiratora nurtu japonizmu w sztuce polskiej. Feliks Jasieński, który z podziwu dla Hokusaia, wielkiego twórcy drzeworytu ukiyo-e, przyjął pseudonim Manggha, marzył o „muzeum japońskim w Krakowie”, a sztukę japońską postrzegał jako ideał i wzorzec dla polskich artystów i polskiego społeczeństwa.

Wizja Jasieńskiego, podjęta po latach przez Andrzeja Wajdę, mogła się ziścić dzięki kontaktom wybitnego reżysera z Japonią, gdzie od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku jego filmy cieszą się ogromną popularnością. Przede wszystkim jednak dzięki pierwszej japońskiej nagrodzie za osiągnięcia artystyczne, przyznanej Wajdzie przez Fundację Inamori w Kioto (1987). Nagroda ta stała się zalążkiem funduszu budowy Centrum Manggha, „domu dla kolekcji japońskiej”, jak to określał Fundator.

Andrzej Wajda po raz pierwszy zetknął się z tą kolekcją w 1944 roku, na wystawie zorganizowanej przez Niemców w okupowanym Krakowie. Był to zarazem pierwszy kontakt młodego, wrażliwego artysty ze sztuką japońską i początek trwałej fascynacji tym zjawiskiem. Szeroka akcja promocyjna, wsparta wysiłkiem wielu osób dobrej woli w Japonii i w Polsce, doprowadziła do powstania Centrum Manggha, pierwszego w kraju nowoczesnego budynku muzealnego. Jego twórca, wybitny japoński architekt Arata Isozaki, wybierając miejsce nad Wisłą, naprzeciwko wzgórza wawelskiego, zawarł w formie budowli i jej bogatej symbolice idee dialogu pomiędzy Polską i Japonią, kulturą Wschodu i Zachodu, tradycją i współczesnością. Uroczyście otwarte w listopadzie 1994 roku, Muzeum Manggha – współczesne „muzeum japońskie w Krakowie” – czuje się spadkobiercą idei dwóch wielkich wizjonerów: Wajdy i Jasieńskiego. Instytucja, powołana do życia przez Andrzeja Wajdę dla kolekcji Feliksa Jasieńskiego, realizuje w praktyce wizję Fundatora: wizję miejsca, w którym Polacy mogą bliżej poznać Japonię, a wspaniała japońska tradycja jest prezentowana obok najnowszych osiągnięć techniki. Jako instytucja kultury nowego typu, od początku łączy dwie funkcje: czysto muzealną oraz funkcję aktywnego centrum kultury. W nowoczesnym i przyjaznym budynku działa muzeum, które wprowadza nowe metody i formy pracy, w tym działania interdyscyplinarne: obok wystaw sztuki i techniki organizowane są koncerty , spektakle teatralne, pokazy filmów, warsztaty, wykłady, konferencje naukowe… W szerokiej i różnorodnej działalności promującej kulturę Japonii w Polsce główny akcent pada na edukację i upowszechnianie sztuki.
W ciągu ostatnich piętnastu lat Muzeum Manggha na stałe wpisało się w pejzaż kulturalny Krakowa, jest też postrzegane jako ważna instytucja japonistyczna w Polsce. Obecnie Manggha rozszerza działalność na inne kraje Dalekiego Wschodu. Znakomitym materialnym zapleczem rozwoju współpracy z nowymi partnerami będzie Galeria Europa – Daleki Wschód, dla której w najbliższych latach zostanie wzniesiony osobny budynek przeznaczony do prezentacji wystaw oraz innych wydarzeń niejapońskich.

Bogna Dziechciaruk-Maj
Dyrektor Muzeum Manggha
 
Z okazji tej rocznicy zapraszamy na następujące spotkania:
 
29 listopada o godzinie 13.30 (wyjątkowo!) bajki japońskie – czytać je będzie pani Anna Dymna
 
30 listopada manggha matsuri (czyli święto manggha) – od godziny 10.00 do 21.30
 
Godz. 10.00
Origami i kaligrafia japońska
Pokazy i warsztaty
 
Godz. 11.00
Sensei Etsuko Yamaguchi
Wykład i pokaz ceremonii herbacianej szkoły Urasenke
 
Godz. 13.00
Etiuda i Anima na 15 –lecie Muzeum Manggha
Koji Yamamura dla dzieci – pokaz filmów
 
Godz. 17.00
Zwiedzanie wystaw jubileuszowych z kuratorkami:
Manggha. W hołdzie Feliksowi Jasieńskiemu
Arata Isozaki. Szkice i rysunki
 
Godz. 18.00
Darragh O’Neill – recital gitarowy
 
Godz. 19.00
Spotkanie z Fundatorami Muzeum Manggha i urodzinowy tort oraz pokaz ceremonii herbacianej
 
Godz. 20.30
Etiuda i Anima na 15 –lecie Muzeum Manggha
Koji Yamamura dla dorosłych – pokaz filmów
 
Z okazji jubileuszu wszystkie wydawnictwa Muzeum Manggha w promocyjnych cenach.

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha
ul. M. Konopnickiej 26, 30-302 Kraków
tel. 0-12 267 27 03; 0-12 267 37 53 fax. 0-12 267 40 79

www.manggha.krakow.pl

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com