Projekt dylomowy - Małgorzata Maziewska - domy mieszkalne i pracownie artystyczne we Włoszech

PROJEKT DOMÓW MIESZKALNYCH I PRACOWNI ARTYSTYCZNYCH W MARINA DI MASSA, WŁOCHY

01-05-2010  Autor: Małgorzata Maziewska   Źródło: autorka   Kategoria: Projekty i realizacje

Prezentujemy projekt dyplomowy mgr inż. arch. Małogrzaty Maziewskiej - Wydział Architektury w Białymstoku. Autorka uczestniczyła w wymianie studenckiej na Facolta di Architettura di Parma we Włoszech, gdzie dojerzwały idee projektu dyplomowego, które finalnie rozwinęły się pod okiem promotora prof. dr hab. inż. arch. Wladimira Durmanova. W marcu tego roku Komisja Kwalifikacyjna powołana przez Zarząd SARP w porozumieniu z Radą Wydziału Architektury nominowała projekt do dorocznej Polsko-Niemieckiej Nagrody Integracyjnej BDA - SARP im. Waltera Henna.

Założeniem projektu było stworzenie budynku pełniącego funkcję mieszkaniową, środowiska pracy i przestrzeni wystawienniczej dla twórców z różnych części świata, zapraszanych okresowo na warsztaty. Od samego początku u podstaw prezentowanego projektu leżały trzy idee: natura, sztuka (kultura, tradycja) i innowacyjność. Połączenie tych trzech wartości stwarza środowisko pracy wspomagające proces twórczy oraz miejsce wypoczynku przyjazne człowiekowi kreatywnemu. Jednym z najtrudniejszych wyzwań podjętych przy projektowaniu budynku było wyprowadzenie architektury i pracy twórczej z izolacji, uczynienie ich częścią społeczeństwa przy jednoczesnym uszanowaniu potrzeby bezpieczeństwa i wyciszenia artysty.

Projektowany budynek zlokalizowany jest w miejscu wyjątkowej urody. Od strony południowej rozpościera się szeroki widok na Morze Tyrreńskie natomiast od północy teren porasta gęsty, sosnowy las. Tak sugestywny układ terenu nieomal wymusił podział obiektu na trzy, równoległe do linii lasu i brzegu morza strefy: strefę pracowni i wystaw, dostępną od południa dla zwiedzających; strefę warsztatów otwartych (tzw. strefę pośrednią), oraz strefę mieszkalną, najbardziej intymną, przeznaczoną do dyspozycji twórców. Część południowa budynku, zawierająca pracownię artystów jest stosunkowo niska, posiada bowiem tylko jedną kondygnację z antresolą. Dzięki takiemu rozwiązaniu wyższy o piętro budynek północny zawierający część mieszkalną uzyskał dodatkowe walory widokowe.

Podobnie jak w środowisku naturalnym granice pomiędzy wymienionymi strefami nie są ścisłe. Poprzez interakcję hałaśliwego świata zewnętrznego z emanującym mistyką wnętrzem pracowni wytwarza się swego rodzaju ferment sprzyjający pracy twórczej. Zastosowanie przesuwnych drzwi szklanych i łączników komunikacyjnych na piętrze zapewnia swobodny przepływ ludzi pomiędzy budynkami nie tworząc sztucznej, stałej granicy. Od południa transparentna elewacja budynku stwarza wrażenie otwartości. Tłumy przypadkowych przechodniów mają bezpośredni wgląd w proces twórczy odbywający się w pracowniach za szklaną fasadą. Dzięki otwartej formie budynku powstawanie dzieła sztuki jest eksponowane stając się tym samym dziełem sztuki samym w sobie, rodzajem performance’u. Proces twórczy staje się udziałem społeczności. Powstałe dzieła mogą też być poddane stałej, otwartej, publicznej ekspozycji.

Równocześnie zastosowanie systemu fasady dynamicznej opartej na nowoczesnej technologii stwarza możliwość jej swobodnego kształtowania w zależności od własnych potrzeb poszczególnych artystów. Tym sposobem przestrzenie pracowni stanowią doskonałe, w pełni mobilne i plastyczne środowisko pracy całkowicie zależne od osobowości nastroju lub po prostu doraźnej zachcianki artysty. Tego typu rozwiązanie także chroni użytkownika przed nadmiernym promieniowaniem słonecznym od południa czy silnymi podmuchami wiatru znad morza.

Na elewacji budynku zastosowane zostały płyty białego marmuru z Carrary. Jest to kamień od wieków wykorzystywany przez artystów tamtego regionu, może stanowić inspirację dla zaproszonych do korzystania z pracowni twórców, ale przede wszystkim jest to kamień wszechobecny w krajobrazie otaczającym budynek. Dzięki takiemu wpisaniu w otoczenie budynek stanowi element krajobrazu, nie próbuje z nim konkurować, ale raczej dorównać mu swoją architektoniczną jakością.

Małgorzata Maziewska

Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację powiększenie)

Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację powiększenie)

Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację powiększenie)

Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację DUŻE powiększenie)

Dyplom - Małgorzata Maziewska (po kliknięciu na ilustrację DUŻE powiększenie)

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com