''Murator'' kończy 25 lat!

Lutowy ''Murator'' wydaniem jubileuszowym

17-01-2008  Autor: Joanna Warlikowska   Źródło: MURATOR Spółka Akcyjna   Kategoria: Wiadomości z kraju

W styczniu 1983 roku ukazał się pierwszy numer miesięcznika „Murator”, najpopularniejszego do dziś poradnika dla budujących i modernizujących domy, pierwszego prywatnego pisma utworzonego w Polsce po 1945 roku. Zaczerpnięte z XIX-wiecznej encyklopedii słowo murator w ciągu kilku lat stało się dobrze rozpoznawaną marką, powszechnie kojarzoną z poradnikiem o budowaniu domów, synonimem rzetelności i fachowości. Pod szyldem „Muratora” wyrosła nowoczesna instytucja - MURATOR S.A., wydawnictwo z bogatym portfolio, obecnie część grupy medialnej ZPR S.A.

„Murator” swoje powstanie zawdzięcza grupie osób (m.in. Aleksandrowi Paszyńskiemu – późniejszemu ministrowi budownictwa w rządzie Tadeusza Mazowieckiego, Lechowi Stefańskiemu i Zygmuntowi Stępińskiemu), która w trudnych latach stanu wojennego postanowiła wydawać pismo zachęcające Polaków do samodzielnego rozwiązywania problemów mieszkaniowych. Założeniem „Muratora” było wspieranie ludzi, którzy mimo niesprzyjających okoliczności podejmowali trud budowy własnego domu oraz zachęcanie do podjęcia tego trudu wszystkich, którzy latami czekali na spółdzielcze „M”. „Murator” stanowił odpowiedź na problemy budujących. Takiego pisma, które rzetelnie i fachowo, ale w przystępny, prosty sposób prezentowało trudne zagadnienia z zakresu m.in. budownictwa, architektury, prawa, do tej pory nie było.

Pierwszy numer „Muratora” miał 64 strony formatu A4, był drukowany w sepii i kosztował 250 złotych. Pomysłodawcą nazwy był Aleksander Paszyński. Kilka lat wcześniej opublikował na łamach „Polityki” artykuł „Murarze z łaciną”. Artykuł wywołał wówczas burzliwą dyskusję w środowisku architektonicznym. W istocie, historia zawodu architekta i budowniczego nieodłącznie wiąże się z muratorami (łac. muratores) – elitarną grupą rzemieślników, którzy poznali w średniowieczu tajniki budowy katedr gotyckich. Murator był mistrzem w sztuce budownictwa. Był jednocześnie majstrem i artystą. Znał się na układaniu cegieł i kanonach sztuki. Był synonimem jakości i kompetencji, zaprzeczeniem tandety.

Ta definicja stała się niejako misją pisma. „Murator” prezentował materiały budowlane, omawiał ich właściwości, zastosowanie; prezentował projekty domów jedno- i wielorodzinnych, pokazywał zapomniane techniki budowlane, uczył organizacji budowy, podpowiadał czym zastąpić materiały, których brakowało na rynku; zachęcał do samodzielnego wykonania większości prac na budowie, radził jak się do nich zabrać, jaką techniką budować, żeby było taniej i łatwiej. Informował o przepisach prawnych dotyczących uzyskania terenu pod budowę, pozwolenia na nią, zatwierdzania projektów, wskazywał różne możliwości finansowania inwestycji. Przede wszystkim jednak uczył, jak unikać błędów w trudnej sztuce budowania. Stanowił swoiste forum wymiany doświadczeń dla wszystkich indywidualnych inwestorów.

 

Lutowy „Murator” wydaniem jubileuszowym

Wczoraj na rynku ukazał się lutowy „Murator” – wydanie jubileuszowe. Z okazji 25-lecia istnienia pisma, poradnik ma odświętną okładkę, zawiera artykuły podsumowujące ten okres działalności, dołączono doń również płytę. Najnowsze wydanie „Muratora” wspiera kampania telewizyjna, promocja w prasie i internecie oraz na Międzynarodowych Targach Budownictwa BUDMA 2008.

Okładka lutowego wydania „Muratora” zawiera zdjęcia kilkudziesięciu okładek pisma z okresu 1983-2008. Ułożono jest w porządku chronologicznym.

Materiały redakcyjne są wzbogacone artykułami wspomnieniowymi. „Murator” przypomina, jak zmieniała się budowlana rzeczywistość, technologie, umiejętności firm wykonawczych, priorytety inwestorów. Jak wielki skok nastąpił w materiałach budowlanych. Niektóre całkowicie zmieniły polski rynek i zasłużyły na miano hitów – można o nich przeczytać w artykule „Hity 25-lecia”. Wielce ciekawa jest analiza trendów a architekturze domów jednorodzinnych („Polskie domy po 25 latach”).

Do pisma została dołączona płyta zawierająca zdjęcia wybranych przez redakcję „Muratora” 50 najciekawszych domów, zbudowanych w Polsce w ostatni 25-leciu. Zdjęciom towarzyszą interesujące opowieści o budynkach i ich twórcach.

Jubileuszowy numer „Muratora” jest promowany w telewizji – trwająca od 16 do 21 stycznia br. kampania obejmuje stacje: TVP 1, TVN, TVN 24, POLSAT i TV4. Spot wyprodukowała firma Avantgarde Productions, media zaplanował Mindshare.

Magazyn jest promowany w magazynach i serwisach internetowych MURATOR S.A. (m.in. „M jak mieszkanie”, „Zdrowie”, „M jak mama”, „Podróże”). Do kupna jubileuszowego „Muratora” wydawca będzie zachęcał na Międzynarodowych Targach Budownictwa BUDMA 2008, które odbędą się w Poznaniu 22-25 stycznia br.

 

Osiągnięcia „Muratora” są niekwestionowane:

  • Wylansował nowe myślenie o domu

    Uczył Polaków, że można traktować dom jak przedmiot, budować go szybko i na kredyt oraz płacić mniej za koszty jego eksploatacji.
  • Wpłynął na jakość architektury i środowiska

W prowadzonej od pierwszych numerów rubryce „Myślenie o domu” wyjaśniano, jak ważną sprawą jest wybór. Wybór decyduje o tym, w co się inwestuje i w czym się mieszka przez następne lata swego życia. Konstrukcja domu zatem powinna być piękna, dostosowana nie tylko do naszych potrzeb i możliwości, ale także do wymogów środowiska. Nie może szpecić otoczenia. „Murator” oddał swoje łamy do dyspozycji architektów. Dzięki temu powstało miejsce upowszechniania wiedzy o architekturze, wzrosło zainteresowanie społeczne tą dziedziną, a Polacy otrzymali propozycje wzorów do naśladowania.

  • Był jednym z pierwszych, unikatowych poradników podatkowych

W czasach PRL-u nikt nie myślał o podatkach, a „Murator” pozyskiwał najlepszych specjalistów m. in. z Ministerstwa Finansów, którzy wyjaśniali kwestie podatkowe.

  • Jako pierwszy wyszedł z inicjatywą organizowania przeglądów i konkursów projektów architektonicznych

Wszystkie konkursy miały na celu popularyzowanie idei dostępności, która znalazła także wyraz w latach późniejszych w postaci konkursu DOM DOSTĘPNY i w działaniach Fundacji DOM DOSTĘPNY.

  • Wprowadził poradnictwo z zakresu budownictwa, architektury i prawa oraz organizował przepływ informacji między oferentem a poszukującym

Dzisiaj w MURATORZE działa Biuro Obsługi Klienta odpowiedzialne za budowanie pozytywnych relacji z Czytelnikami, a eksperci udzielają bezpłatnych porad telefonicznych.

  • Rozpropagował lekkie budownictwo drewniane

MURATOR stworzył największą biblioteczkę o budownictwie szkieletowym. Wydał szereg książek na ten temat i przyczynił się do powstania grupy firm budujących w tej technologii.

Czytelnictwo tytułów budowlanych:

Murator

2 389 641

Ładny Dom

1 329 998

Majster

465 066

Zbuduj Dom

432 001

Murator” ma blisko 2,4 mln czytelników. 1,6 mln spośród nich to mężczyźni.

PBC General, MillwardBrown SMG/KRC, CCS, styczeń – listopad 2007, n = 42 809

MURATOR S.A. wydaje 12 miesięczników, tematyczne wydawnictwa specjalne, katalogi i informatory oraz publikacje książkowe. W grudniu 2007 r. przejął dziennik „Super Express” i rozpoczął działalność na rynku prasy codziennej.

Jest częścią grupy medialnej ZPR S.A., do której należy także Grupa Radiowa Time (sieci Radio Eska, Eska Rock, VOX FM oraz Radio Gold), Super Media, IDM-net, Murator EXPO oraz WM Murator Projekt. MURATOR jest niezaprzeczalnym liderem wśród wydawnictw branżowych. Oprócz miesięcznika "Murator" innymi publikacjami o tematyce budowlanej, architektonicznej i wnętrzarskiej są nowoczesne, dostosowane do potrzeb czytelników magazyn, m.in.: "Architektura-murator", "Dobre Wnętrze", "M jak mieszkanie", "Zbuduj dom". Wydawnictwo działa w segmencie magazynów o zdrowiu i dla kobiet (miesięczniki „Zdrowie”, „M jak mama”) oraz pism hobbystycznych („Podróże”, „Żagle”, „What Where When Poland”, „Tenis.Gem.Set.Mecz”). MURATOR wydaje pisma dla rolników – rocznik „INFORMATOR ROLNICZY-murator” oraz miesięcznik „Budowlano-Remontowy PORADNIK ROLNIKA”. Wartości, którymi kieruje się wydawnictwo, propagowane są nie tylko na łamach gazet, ale także czynnie wprowadzane w życie. Organizowane są ważne, mające społeczny charakter akcje (m.in. Dom bez azbestu - bezpieczny i zdrowy, Cieplejszy dom - to się opłaca!) oraz konkursy (m.in. Życie w Architekturze, Lekarz Niezwykły, Podróżnik Roku – Zrealizowane Marzenia). Spółka Murator EXPO prowadzi działalność targową i wystawienniczą, a WM Murator Projekt kontynuuje ideę taniego, trwałego i nowoczesnego budownictwa jednorodzinnego, tworząc projekty domów dostępnych. MURATOR rozwija także Murator KREDYTY - projekt polegający na doradztwie i pośrednictwie w kredytach mieszkaniowych oraz działa w obszarze nieruchomości – (portal www.muratornieruchomosci.pl). Firma zarządza największymi branżowymi serwisami w polskim Internecie. Portale http://www.muratordom.pl/, http://www.poradnikzdrowie.pl/, http://www.podroze.pl/http://www.zagle.com.pl/ są przeznaczone dla klientów indywidualnych, a http://www.muratorplus.pl/ - dla profesjonalistów. MURATOR posiada własną agencję reklamową PENTAGON Media Team z profesjonalnym studiem fotograficznym – PENTAGON Studio Foto.

 

Kalendarium MURATORA S.A.

1983
W styczniu ukazuje się pierwszy numer "Muratora"; ma 64 strony wydrukowane w sepii, nosi podtytuł „Poradnik dla budujących”.

1987
"Murator" ogłasza konkurs na projekt małego domu dla czteroosobowej rodziny. Przychodzi 70 prac. Wkrótce udostępnia do zwiedzania pierwszy w Polsce dom całoroczny zbudowany w technologii szkieletu drewnianego. Jego budowa trwała trzy miesiące i prowadzona była systemem gospodarczym przez zespół „Muratora”. Tak rodzi się unikalna idea dostępności MURATORA.

1992
W latach 1992-94 zespół „Muratora” przygotowuje telewizyjny program poradnikowy „DOM” emitowany w Programie 2 TVP. Po kilkuletniej przerwie w 200 roku MURATOR powraca na antenę z programem „DOM muratora”.

1993
"Murator" kończy 10 lat. Z tej okazji ukazuje się podwójny numer poradnika.
MURATOR powołuje do życia Fundację DOM DOSTĘPNY, której podstawowym celem jest upowszechnianie wiedzy o nowoczesnym, energooszczędnym i racjonalnym budownictwie dostępnym.
Nakładem MURATORA ukazuje się pierwsza książka – „Kanadyjski szkieletowy dom drewniany”.

1994
Ukazuje się "Architektura-murator" – profesjonalny miesięcznik o architekturze, technice budowlanej i projektowaniu wnętrz w Polsce i na świecie. Co roku, począwszy od 1998 roku pismo organizuje Konkursy studenckie na małą formę architektoniczną, a od 1999 roku konkursy ŻYCIE W ARCHITEKTURZE, promujące dobrą polską architekturę.

1995
W marcu na łamach „Muratora” po raz pierwszy ogłoszony zostaje Konkurs DOM DOSTĘPNY. Jego celem jest propagowanie idei budowy dobrych, trwałych i tanich domów dla klasy średniej. Efektem konkursów są trwałe zmiany w świadomości inwestorów, setki projektów opublikowanych w katalogach „Murator PROJEKTY DOMÓW” i tysiące DOMÓW DOSTĘPNYCH budowanych w całej Polsce.
Potwierdzeniem ogromnego znaczenia Programu DOM DOSTĘPNY w tworzeniu warunków do inwestowania w budownictwo rodzinne są przyznane jego twórcom w 2000 roku prestiżowe wyróżnienia w konkursie PRO PUBLICO BONO oraz w 2001 roku Nagroda I stopnia Ministra Infrastruktury.
Ukazuje się „DOM LETNI” – pismo o tematyce poradnikowej dla posiadaczy domów rekreacyjnych.

1996
Ukazuje się miesięcznik "Przedsiębiorca Budowlany" adresowany do przedstawicieli firm oferujących usługi budowlane, producentów, profesjonalistów z branży. Tytuł ewoluuje, by ostatecznie w 2000 roku przekształcić się w serwis internetowy www.muratorplus.pl.
Nie wystarczy pisać i namawiać. Jesienią w podwarszawskiej Choszczówce MURATOR wraz z Fundacją DOM DOSTĘPNY organizuje Wystawę Domów Modelowych, której towarzyszą Targi Budownictwa Dostępnego. Imprezę odwiedziło blisko 15 tysięcy osób.
Po raz pierwszy ogłoszono Konkurs na PRODUKT ROKU, którego celem jest promocja najlepszych, nowatorskich materiałów budowlanych, urządzeń dla budownictwa oraz elementów wyposażenia budynków. Konkurs organizowany był sześciokrotnie, a prestiżowy tytuł PRODUKT ROKU zdobyło 35 wyrobów.

1997
Po raz pierwszy jako odrębna publikacja ukazuje się „INFORMATOR BUDOWLANY-murator” – kompendium wiedzy o aktualnej ofercie producentów i importerów materiałów budowlanych, wykończeniowych oraz systemów, technologii i sprzętu budowlanego. W 2000 roku powstaje rocznik „INFORMATOR INSTALACYJNY-murator” – kompendium wiedzy dla osób związanych z branżą instalacyjną, dostępny w wersji drukowanej i elektronicznej.
Jako dodatek do „Muratora” ukazuje się Informator Indywidualnego Inwestora – „3i” – niezastąpione źródło informacji o lokalnych rynkach budowlanych.
W ramach akcji „Mieszkać po ludzku” MURATOR i Fundacja DOM DOSTĘPNY we współpracy z „Gazetą Wyborczą” pomagają ofiarom powodzi, która w lipcu tego roku nawiedziła Polskę. Wspólnie przeprowadzają zbiórkę materiałów budowlanych i środków finansowych. Dzieki nim zbudowano pięć pięciorodzinnych domów mieszkalnych (w Lewinie Brzeskim i w Krosnowicach), a także wyremontowano domy w Laskowej, Czepielowicach, Lewinie Brzeskim, Krosnowicach i Gorzanowie. Ukazuje się także poradnik „Po powodzi”, przekazany nieodpłatnie w nakładzie 25 tysięcy egzemplarzy kilkuset gminom poszkodowanym przez powódź.
MURATOR wydaje pierwszy numer miesięcznika "Dobre Wnętrze" – ekskluzywnego magazynu prezentującego różnorodne wnętrza mieszkalne i najnowsze wzornictwo.
Redakcja „Przedsiębiorcy Budowlanego” organizuje po raz pierwszy ranking przedsiębiorstw budowlanych – LISTA 100. Każda kolejna edycja LISTY 100 cieszy się dużym zainteresowaniem firm wykonawczych branży budowlanej, a także przedstawicieli organizacji branżowych i instytucji związanych z budownictwem.

1998
Na rynku prasowym pojawia się „Audytor Energetyczny” – pierwszy z serii „Murator Numer Specjalny”. Kolejne publikacje z tego cyklu poświęcone konkretnym zagadnieniom związanym z budową, modernizacją i eksploatacja domów jednorodzinnych, ukazują się co kwartał. Dzisiaj MURATOR wydaje w roku osiem numerów „Murator Numer Specjalny” i „Murator Numer Specjalny Extra” oraz cztery numery „Murator Poradnik Zrób to sam”
Jesienią w warszawskiej gminie Białołęka MURATOR i Fundacja DOM DOSTĘPNY organizują wystawę DOMÓW DOSTEPNYCH „Murator Modelowy’98”. Ponad 40 tysięcy osób zwiedza trzy domy zrealizowane w różnych technologiach, z różnych materiałów i różnie zaaranżowane, ale tej samej wielkości, o podobnym układzie funkcjonalnym.
MURATOR wraz z Fundacją DOM DOSTĘPNY powołują Program Ochrony Konsumenta WIEM i WYBIRAM. Program ma na celu popularyzację wiedzy o prawach konsumenta oraz podejmowanie działań na rzecz ochrony tych praw.

1999
Ukazuje się "INFORMATOR USŁUG BUDOWLANYCH-murator". Początkowo jako kwartalnik, obecnie rocznik. Uzupełnia on bogatą ofertę informatorów MURATORA. Prezentuje pracownie projektowe, firmy wykonawcze oraz firmy zajmujące się obsługą inwestycji, działające na polskim rynku usług związanych z budownictwem.

2000
Do rąk Czytelników trafia pierwszy numer miesięcznika "M jak mieszkanie" – popularnego poradnika o urządzaniu mieszkań. Miesięcznik przebojem zdobywa rynek. Przedstawia praktyczne porady, ciekawe pomysły na aranżacje i przeróbki, które za niewielkie pieniądze pozwalają odmienić otoczenie. Konsekwentnie udowadnia, że mieszkanie w polskim bloku to jeszcze nie koniec świata.
Ukazuje się rocznik "INFORMATOR INSTALACYJNY-murator" - kompendium wiedzy dla osób związanych z branżą instalacyjną, dostępne w wersji drukowanej i elektronicznej.
Działalność rozpoczyna warszawski Salon MURATORA - ogólnodostępne centrum informacyjno-poradnicze dla wszystkich, którzy szukają rzetelnej wiedzy i fachowych porad z zakresu budownictwa, architektury oraz projektowania wnętrz i ogrodów. W 2001 roku w Poznaniu otwiera swoje podwoje drugi Salon.
Pierwszy raz dzwoni Telefon MURATORA. Za jego pośrednictwem udzielamy porad, przyjmujemy zamówienia prenumeraty, realizujemy sprzedaż wysyłkową czasopism i książek, doradzamy, co przeczytać na dany temat.
Ukazuje się rocznik „Urządzamy z muratorem... łazienki i kuchnie” – bogato ilustrowany album przedstawiający pełną ofertę dostępnych w Polsce artykułów wyposażenia łazienek i kuchni. Kolejne publikacje z tej serii to „Urządzamy z muratorem... wnętrza i ogrody” oraz „Urządzamy z muratorem... miejsca pracy”. Następcami tych publikacji jest dzisiaj: „Urządzamy dom i mieszkanie” – katalog zawierający aktualną ofertę produktów potrzebnych do urządzania wnętrz mieszkalnych: salonów, jadalni, kuchni, sypialni, łazienek i pokoi do pracy.
W grudniu ukazuje się 200. numer „Muratora”, a redakcja otrzymuje Złotą Odznakę „Zasłużony dla Budownictwa”.

2001
Ukazuje się pierwszy numer „R jak remont” – kwartalnik poradnikowo-informacyjny o remontach domów i mieszkań.
Fundacja DOM DOSTĘPNY we współpracy z MURATOREM i "Gazetą Wyborczą" uruchamia Program Społeczny DOM BEZ BARIER na rzecz pomocy osobom niepełnosprawnym.
Powstaje internetowy serwis poświęcony gotowym projektom domów jednorodzinnych i małej architektury – www.projekty.murator.pl

2002
MURATOR umacnia swoją pozycję na rynku poszerzając profil tematyczny. Do grona tytułów dołączają miesięczniki: „Jestem”, „Zdrowie”, „Żagle”, „Podróże”, „WWW” i „What Where When”.
Powstaje serwis internetowy dla wszystkich, którzy budują, remontują, urządzają lub po prostu uzytkuja domy, mieszkania i ogrody – www.muratordom.pl. Dzisiaj to jeden z najważniejszych i najpopularniejszych w polskim Internecie serwisów branży budowlanej dla inwestorów indywidualnych.

2003
Ukazuje się poradnik "ABC... mieszkania bez barier", w maju 2003 r. uhonorowany nagrodą Znak Motyla Fundacji Porozumienie bez barier Jolanty Kwaśniewskiej. Książka podpowiada, jak urządzić dom czy mieszkanie spełniający potrzeby osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim.
Jedyne takie przedsięwzięcie w Polsce - Fundacja DOM DOSTĘPNY i MURATOR przebudowały dom-kostkę w Aninie. Przedsięwzięcie miało pokazać właścicielom tysięcy takich domów w Polsce, jak zmienić zwykłą, nieciekawą architektonicznie kostkę z lat 60. w atrakcyjny dom.
MURATOR powołuje do życia agencję reklamową PENTAGON Media Team, oferującą kompleksowe usługi z zakresu przygotowania i realizacji projektów wydawniczych, kreacji i produkcji reklam, opracowywania programów lojalnościowych. Jej ogromnym atutem jest studio fotograficzne - PENTAGON Studio Foto.
Ukazuje się dwumiesięcznik „zbuduj dom”, przystępny poradnik zwierający praktyczne informacje przydatne w trakcie budowy i wykańczania domu. Dzisiaj ukazuje się w trybie miesięcznym i jest najtańszym na rynku popularnym poradnikiem o tematyce budowlanej.

2005
Miesięcznik "Murator" rozpoczyna propagowanie idei termomodernizacji i zainicjował akcję edukacyjną Cieplejszy dom - to się opłaca! Akcja ma uświadomić właścicielom starych, niedocieplonych domów, że dzięki termomodernizacji mogą zmniejszyć koszty ogrzewania nawet do 70 proc. Odbyły się dwie edycje akcji, obecnie trwa trzecia.
Redakcja "Architektury-murator" organizuje cykl wycieczek Wielkie Budowy RP, podczas których architekci i osoby związane z budownictwem zwiedzają największe i najbardziej interesujące polskie budowy. Goście mają niepowtarzalną okazję oglądania największych polskich budów, spotkania projektantów zaangażowanych w projekt architektoniczny i wykonawczy budynków oraz rozmowy z wykonawcami wykonawcami.
Na warszawskim osiedlu Ursynów "Architektura-murator" i Murator EXPO organizują akcję pod hasłem „Od osiedla społecznego do osiedla strzeżonego”, dotyczącą najistotniejszych problemów wielkoblokowej zabudowy mieszkaniowej. Architekci debatują nad obecnym stanem mieszkalnictwa w Polsce oraz niszczejącymi blokowiskami.

2006
"Dom bez azbestu - bezpieczny i zdrowy" - pod taką nazwą "Murator" ogłasza akcję edukacyjną popularyzującą ideę wymiany i utylizacji elementów zawierających azbest. MURATOR przekonuje właścicieli domów o szkodliwości pokryć z azbestem, pokazuje bezpieczne sposoby pozbywania się trujących materiałów oraz ich utylizacji.
Miesięcznik „Architektura-murator” we współpracy z Ministerstwem spraw Zagranicznych organizują wystawę POLSKA.IKONY ARCHITEKTURY prezentującą 20 budynków przełomowych dla polskiej architektury wzniesionych po 1989 roku. Wystawa do dziś promuje Polskę za granicą. Poza Warszawą dotychczas ekspozycję pokazano w Bernie, Düsseldorfie i Luksemburgu.

2007
Debiut nowego miesięcznika "M jak mama" adresowanego do kobiet w ciąży i w pierwszych miesiącach po porodzie oraz tych, które starają się o dziecko.
MURATOR rozwija segment wydawnictw dla rolników. W 2006 roku ukazał się „INFORMATOR ROLNICZY-murator” prezentujący aktualną, dostępną na rynku ofertę producentów i dystrybutorów materiałów, środków i maszyn niezbędnych w produkcji roślinnej i zwierzęcej. Rok później w portfolio MURATORA pojawia się jedenasty miesięcznik – „Budowlano-Remontowy PORADNIK ROLNIKA”. Pismo porusza tematy związane z budową i remontem budynków inwentarskich, gospodarczych oraz agroturystycznych. Pismo wyjaśnia zagadnienia finansowania inwestycji na terenach wiejskich, przekazuje rzeczowe informacje dotyczące dostosowania budynków do standardów Unii Europejskiej, podsuwa pomysły, jak zarabiać pieniądze mieszkając i pracując na wsi.
Rozbudowa portfolio MURATORA o produkty spoza rynku wydawniczego, ale uzupełniające kompleksową ofertę obsługi klienta i jego potrzeb. Od spółki-córki Murator EXPO przejmujemy Murator KREDYTY - działalność związaną z pośrednictwem kredytowym. Oferujemy dziś nie tylko wiedzę budowlaną, remontową i wnętrzarską we wszystkich dostępnych mediach (prasa, internet, CD, numery specjalne, książki), ale także pakiet: projekty gotowe i kredyty.
MURATOR wchodzi w nowy obszar dotyczący nieruchomości i uruchamia nowy portal www.muratornieruchomosci.pl.

 

 

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com