Jeszcze do niedawna, mobilny styl pracy stanowił przywilej jedynie freelancerów, osób samozatrudnionych lub obejmujących stanowiska zarządzające. Dziś, w odpowiedzi na rozwój technologii i styl życia współczesnego pokolenia, taka forma pracy jest coraz częściej uwzględniana w strategiach organizacyjnych firm. Kiedy okazuje się, że home office staje się rzeczywistością, to na szybko robimy prowizoryczne miejsce pracy. Warto jednak poświęcić nieco więcej czasu i zadbać o odpowiednie zaaranżowanie takiej przestrzeni. Może w tym pomóc polski design.
Z raportu przygotowanego przez CCS Insight na zlecenie firmy Samsung „Duże i małe przedsiębiorstwa: Jak osiągnąć więcej w biznesie” wynika, że do 2020 roku w krajach rozwijających się pracować zdalnie będzie co drugi pracownik dużej firmy i 70% zatrudnionych w start-upach. Mobilny styl pracy, znany także pod nazwą home office lub pracy zdalnej, przynosi korzyści nie tylko dla pracowników, lecz także dla pracodawców. Home office to również nasza praca jako freelancer. Wcale nie musimy być zatrudnieni w wielkiej korporacji, aby pracować w tym systemie. Dla wielu z nas taki rodzaj wykonywania obowiązków łączy się z większą efektywnością, wydajnością, ale też kreatywnością. Należy przy tym pamiętać, że warto zadbać o właściwą aranżację naszej przestrzeni do pracy w domu. Połączenie designu z funkcjonalnością jest jak najbardziej możliwe. Udowadniają to polscy projektanci. Plywood Project, Wood Republic, Hennil, Ragaba, Tabanda, Mo WOODWORK, Infinity Wood, Pokojscy Studio i borcas to tylko kilka z polskich marek, które w swojej ofercie mają m.in. biurka do pracy.
„Stworzenie przestrzeni do pracy w domu to coraz częściej projekt, który nie jest przez nas traktowany »po macoszemu «. Już nie wystarcza nam siedzenie w pozycji półleżącej z komputerem na kolanach. W aranżacji naszych mieszkań już zawczasu staramy się wyodrębnić przestrzeń na pracę. To dobry zwrot. Jest to zdecydowanie lepsze dla naszego zdrowia, ale też wydajności. Polscy projektanci zauważyli ten trend i dzięki temu marki takie jak borcas, czy Hennil mają w swojej ofercie biurka, które nie tylko wyglądają, ale też świetnie się sprawdzają. Pod względem zarówno jakości, jak i funkcjonalności” mówi Małgorzata Stasinowska z GOOD INSIDE.
Home Office, czyli od czego zacząć
Coraz bardziej popularna jest praca w trybie home office. Czasem wynika to z polityki firmy a czasem z własnego wyboru pracy jako freelancer. Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę podczas projektowania naszego domowego biura?
„Najważniejsze są nasze prawdziwe potrzeby. Jeśli pracujemy ręcznie – szukajmy większej powierzchni do pracy, wielopoziomowego biurka np. o regulowanej wysokości lub kącie blatu. Jeśli pracujemy głównie przy komputerze – ważne jest oświetlenie rozproszone (ambient), odpowiednia wysokość monitora i jakość krzesła. Jeśli często siedzimy przed komputerem, bądź przy biurku, trzeba zwrócić uwagę na lepszej jakości fotel z opcjami regulowania kata nachylenia lędźwi, wysokości podłokietników itd. Jeśli sporadycznie piszemy teksty, możemy wybrać produkt „ładniejszy”, którego ergonomia jest innego rodzaju i który po prostu bardziej nam się podoba wizualnie” – mówi Piotr Kalinowski, CEO/Design Director w MIXD-Interior Experience Design.
A jak architekci wnętrz tworzą swoją własną przestrzeń do pracy w domu? Czy mają jakieś sprawdzone rozwiązania, które wpływają na komfort naszej pracy w trybie home office?
„Priorytetem dla mnie jest obecność mojego miejsca pracy blisko centrum życia rodziny – czyli w pokoju dziennym. Szukam i szukałem rozwiązań, które pozwalają wpisać „własny kat” w miejsce ogólnie dostępne, tak aby nie zdominował przestrzeni, ale zapewniał funkcjonalność. Stad dbałość o estetyczne krzesło biurowe, wysokiej jakości blat i skrojone na miarę osłonięte półki i szuflady. Pomaga także ciekawa lampa biurkowa (np. Chors Flask). Jednak najważniejsze jest dla mnie, aby w moim miejscu pracy były moje ulubione gadżety – kolekcja moich figurek z filmów i gier, plakaty, naklejki i cala masa pisaków, kalek i piórników wypełnionych po brzegi. Miejsce pracy powinno umożliwiać także małe przyjemności – mieć swoje wymarzone miejsce na kawę lub herbatę, ulubiony spinacz albo kolekcje ołówków. Nie bójmy się wyrażać swojej autentycznej, indywidualnej natury, w przypadku miejsca pracy ma to ogromne znaczenie” dodaje Piotr Kalinowski.
Piotr Kalinowski ma swój patent na przestrzeń do pracy w domu. Przede wszystkim, jeśli chcemy zaaranżować taką przestrzeń w mieszkaniu, musimy określić, jakie są nasze potrzeby. Co nam pomoże w pracy, a co nas może rozpraszać. Wybierając meble pamiętajmy równieżo tym, jaką pracę wykonujemy. Najważniejsza jest wygoda, a jeśli można ją połączyć z ciekawym, polskim wzornictwem, to czemu tego nie robić?
___________
GOOD INSIDE to sklep z polskim designem. Powstał w 2017 roku z inicjatywy pasjonatów polskiego wzornictwa – Małgorzaty i Przemysława Stasinowskich. GOOD INSIDE to trochę inny sklep z kilku powodów. Stawiają na jakość i funkcjonalność przedmiotów. Warunkiem koniecznym jest również 100% made in Poland. Celem marki jest promowanie polskiego wzornictwa. Udowadniają, że jest na każdą kieszeń. GOOD INSIDE to również własne, autorskie projekty oraz renowacja mebli. W ofercie sklepu można znaleźć również odnowione kultowe, meble z lat 60.,70. i 80. Właściciele planują otworzenie stacjonarnego sklepu w 2018 roku.
www.good-inside.com
Piotr Kalinowski to nagradzany architekt wnętrz, znany z projektowania hoteli oraz przestrzeni pracy. Od wielu lat projektuje dla takich marek jak Novotel, Mercure, Hilton, MGallery czy Selina, ale także dla butikowych hoteli i restauracji czy biur dynamicznych startupów z branży technologicznej takich jak WeWork. Pracował z inwestorami z Polski, Wielkiej Brytanii, Kataru czy Bałkanów. Laureat, wraz z zespołem projektowym nagród International Property Award 2016/2017 i Srebrnego Medalu A’Design Award i innych nagród i nominacji.
http://mixd.io